Rome 9

20 september 2019 - Rotterdam, Nederland

Hoewel het hoogseizoen al een paar weken voorbij is, merk ik daar in Rome weinig van. Op het plein voor de St. Pieter staan al duizenden mensen in de rij om naar binnen te mogen. Daar ga ik niet aan beginnen, dan maar niet de St. Pieter in. We melden ons bij Opera Romana Pellegrinaggi, het pelgrimskantoor, voor een stempel en een oorkonde. Daar worden we allervriendelijkst ontvangen, maar maar we staan binnen vijf minuten al weer buiten, met stempel en oorkonde. Fijn hoor, maar in de snelheid heeft de dienstdoende geestelijke onze namen niet helemaal goed opgeschreven. Da's een beetje jammer. En hoewel we niet in de rij voor de St. Pieter gaan staan,  willen we wel graag een stempel en oorkonde van het Vaticaan zelf. We lopen om de mensenmassa heen naar de zijkant van het complex en via een politiepoortje en de Zwitserse garde in hun geel-rode uniformen komen we bij het hoofdkantoor van de bewaking. We leveren ons paspoort in en krijgen er een toegangspas voor terug. Daarmee melden we ons bij de sacristie (de kamer waar ze alle spullen voor de mis bewaren) en dan staan we ineens binnen de muren van het Vaticaan zelf. Dat kan de mensenmassa op het plein en in de St. Pieter ons niet nazeggen! Ik maak nog even snel een paar foto's maar één van de dienstdoende geestelijken wijst mij er vriendelijk doch dringend op dat dat niet is toegestaan. Trots leveren we na een half uurtje onze toegangspassen weer in, een stempel en een oorkonde van het Vaticaan zelf rijker. We lopen nog wat rond in de stad en via het Pantheon gaan we met bus en metro terug naar de camping. 's Avonds leveren we onze fietsen in (die worden door een transportbedrijf teruggebracht naar Nederland, inclusief bagage) en eten we voor het laatst bij de tentjes. De andere dag gaan we met wat handbagage opnieuw Rome in; voor de laatste twee nachten hebben we een hotel vlakbij station Termini. 's Middags gaan we nog even naar de Friezenkerk, een kerkje vlakbij de St. Pieter, beheerd door Nederlanders. Het is een echt pelgrimskerkje, en ook al moeten we er even op wachten, de ontvangst is hartelijk en we hebben er een leuk gesprek met een wat warrige, maar open en spontane landgenoot. Wat ik van het gesprek meeneem is dat geloven een kwestie van gevoel is en niet van je verstand. En daar moet ik dan weer even over nadenken. De dag daarna gaan we elk nog even Rome in, maar ik merk dat ik het wel een beetje gezien heb. Rome is een prachtige stad, maar na weken van buitenleven, fietsen, stilte en schitterende vergezichten begint de drukte mij tegen te staan. We doen ons 's avonds nog een keer tegoed aan de Italiaanse keuken en de vino rosso en gaan op woensdagochtend met de trein naar de luchthaven. Met een uurtje vertraging staan we om half twee op Zestienhoven en word ik met open armen ontvangen door Bea!

Een paar uur met de trein aan het begin en drie en een halve week fietsen wordt met het vliegtuig teruggebracht tot ruim twee uur. Lekker snel natuurlijk en ook leuk hoor, maar je ziet en beleeft een heel stuk minder. De reis zit erop en ik vind het heerlijk om weer thuis te zijn. Ik ga op mijn gemak de reisverhalen en alle reacties nog eens doorlezen. Natuurlijk heb ik lang niet alles opgeschreven wat ik, samen met vriend Johan, gezien en beleefd heb. Maar ik hoop dat uit de verhalen in ieder geval doorklinkt dat ik ontzettend veel van de reis heb genoten. Allen heel veel dank voor jullie support en de lieve, leuke en spontane reacties!

1. Wilmy:
    20 september 2019
    Welkom thuis Henk, was leuk om je verhalen te lezen 😘
  2. Sjouk Engels:
    Welkom thuis Henk. Dikke kus voor jou en Bea😘😘
  3. Tineke:
    20 september 2019
    Van harte hoor met de reis, het plezier dat je eraan hebt beleefd, de prestatie! Ja bevoorrecht is er een mooi woord voor. Dat woord past bij mijn gevoel bij het meebeleven van het stukje dat je hebt toevertrouwd aan je reisblog. Dank daarvoor! Fijn ook dat je thuis weer heerlijk vindt! Tot gauw, liefs Tineke
  4. Bea Schuls:
    20 september 2019
    Liefste gefeliciteerd met het behalen van deze pelgrimage. 1734 km! Johan jij ook. Top!
    Ik heb genoten van je reisblog. Mooie reis. Ja en dan ben je binnen 2 uur weer thuis. Maar een hele ervaring rijker. Heerlijk, mijn lief!
  5. Engel:
    20 september 2019
    Lekker weer thuis. Altijd het leukste van op reis gaan vind ik persoonlijk;-)
    Tot snel om je live te spreken
  6. Kees&Mees:
    Ha Henk en Johan,

Opnieuw weer een topprestatie. Gefeliciteerd. Dank voor de mooie verhalen, roept mooie herinneringen op. Je beeld over Rome is heel herkenbaar na een mooie fietstocht. We spreken elkaar weer onder het genot van een goed glas wijn en zullen dan de ervaringen opnieuw delen.
  7. Geeske:
    Nogmaals gefeliciteerd! En welkom terug 😄🌞
  8. Barbara Seelt - den Boer:
    Super gedaan!!
    Fijn dat jullie weer thuis zijn nu. Liefs en tot snel! Xxx
  9. Roelie:
    25 september 2019
    Geweldig dat je ons zo goed op de hoogte hebt gehouden
    Geweldig hoe je ons op de hoogte hebt gehouden
    met te prachtige reisverhalen.
    Dank je wel.