Rome 2

28 augustus 2019 - Utting am Ammersee, Duitsland

Als we op zondagmiddag rond drie uur Ellwangen binnenrijden, zien we een imposante kerk met een klooster langs de weg. Dat blijkt een klooster voor oud-missionarissen en na een paar keer bellen doet een wat slaperige huiswacht open, die na een beetje zoeken in verschillende laatjes een mooi stempel vindt voor in ons pelgrimspaspoort. Dat hebben we al weer binnen. Als we de camping oprijden is het nog mooi weer en we zoeken een plekje waar we de andere ochtend in de zon staan. Er hangen al wat dreigende wolken in de lucht en we hebben de tentjes nog maar net opgezet of er breekt een geweldige bui los. Hagelstenen en regen, de sluizen gaan boven ons open en ze blijven bijna anderhalf uur openstaan. Daarna staat de camping ongeveer blank, maar de tenten hebben de bui overleefd. Alleen mijn kilometerteller, toch al niet erg geliefd, lijkt definitief verdronken; hij geeft geen kik meer. We eten in het dorp en op de terugweg hangt een prachtige dikke nevel over het land. De andere morgen is alles drijfnat, maar gelukkig breekt de zon snel door en we drogen onze spullen op het pad. Na Ellwangen komen we in het stroomgebied van de Jagst, met prachtige dorpjes en stadjes. Heel netjes allemaal, keurige tuinen met prachtige bloemen, een feest om te zien. We komen langs een idyllisch kerkje genoemd naar de heilige Sylvester (beschermheer van dieren) en een trotse vrouw weet ons te vertellen dat aan het eind van het jaar wel 1250 paarden drie rondjes rond de kerk komen lopen om het jubileum te vieren. Ik vraag me af waarom geen zeven rondjes (!?!) en ook waar ze die paarden allemaal gaan laten in die nauwe straatjes. We fietsen door naar Dillingen aan de Donau en zijn bijtijds op de camping; er zijn nog voldoende plaatsen beschikbaar. We zien verschillende fietsers komen, waaronder een mevrouw met een aanhangertje achter haar fiets in de vorm van een langgerekte pompoen. Zo eentje waar ze in sprookjes prinsessen in vervoeren. De vrouw zelf is een soort kruising tussen het kruidenvrouwtje uit de sketch van Koot en Bie en de boze stiefmoeder uit Sneeuwwitje. Vol nieuwsgierigheid kijken we naar de pompoen en wat daar mogelijk uit zal komen. Dat valt tegen: geen zwarte kat, ook geen spiegel, maar een verfomfaaid tentje en wat aftandse kookspullen. Het is overigens opvallend dat als je mensen spreekt ze allemaal vol lof zijn over de ruimte en de vrijheid die ze bij het fietsen ervaren, maar als ze op de camping een plekje zoeken kruipen ze het liefst dicht bij elkaar. Vroeg in de middag (toen er nog ruimte zat was)  kwam een gezin met drie kinderen en een forse hoge tent. Nadat ze hun zaakjes hadden opgebouwd, gingen ze even de stad in. Bij terugkomst konden ze hun tent nog terugvinden omdat hij goed hoog was, want hij stond helemaal ingebouwd door kleine tentjes waardoor het gezinnetje  niet eens meer voor de eigen tent kon zitten. Vreemde gewoonte hoor! Ondanks de drukte met tentjes was het ‘s nachts wel lekker rustig en hebben we heerlijk geslapen. De volgende dag is de rit van Dillingen naar Augsburg niet erg lang, ongeveer 60 km. We willen namelijk ‘s middags de stad gaan bekijken. Fietsen gaat vlot en voordat we Augsburg ingaan heb ik nog even tijd om te zwemmen. Ik ben niet zo’n zwemwonder, maar  zwemmen in open water is heerlijk. Augsburg is een prachtige oude stad, al voor onze jaartelling gesticht door twee stiefzonen van keizer Augustus (vandaar de naam) en we reizen op de fiets langs een aantal hoogtepunten zoals de Dom (met stempeltje natuurlijk) met een paar prachtige altaarstukken van Hans Holbein de Oudere, het Mozarthuis waar de vader van de componist heeft gewoond, het huis van Bertold Brecht en ook langs de eerste wijk met sociale woningbouw, in de zestiende eeuw gebouwd door de Fuggers, steenrijke handelaren die o.a. de oorlogen van Karel V financierden. Het wijkje heet de Fuggerei en je mocht er wonen voor een rijnlandse gulden per jaar, ongeveer 88 cent, maar dan moest je wel drie keer per dag voor het zieleheil van de Fuggers bidden. Als je dat niet deed, moest je verhuizen. Woensdagochtend reizen we door in zuidelijke richting naar Utting am Ammersee. Onderweg begint mijn fiets vervelend te kraken en ik ga mij zorgen maken over wat er aan de hand kan zijn. Een spuitje olie mag niet baten en ik besluit om in de eerstvolgende stad in ieder geval nieuwe trappers aan te schaffen. Het kraken wordt steeds erger en ik vraag me af of.... en zo ja, wat dan. En dan ineens, in een onooglijk dorp, zit daar een fietsspeciaaalzaak. De eigenaar staat meteen voor me klaar, checkt de kritieke onderdelen van de fiets, zoals crankstel en ketting, monteert nieuwe trappers, draait alle boutjes, moertjes stevig vast, voert zelf een testritje uit en hij rijdt weer als een zonnetje.

Zorgwekkend gekraak

en daar is plots, een wonder,

de fietsspecialist.

Opgelucht vervolgen we onze weg naar Utting en het lijkt wel of de fiets harder rijdt dan de dagen daarvoor. Zelfs de kilometerteller doet het weer.

wordt vervolgd

1. Engel:
    28 augustus 2019
    De laptop kraakt ook een beetje of staat de voorkeursspelling aan:-)
    Het is een mooie tocht, zo te lezen met de nodige cultuur snuiverij. Hopelijk niet teveel tropische hagelbuien en hopelijk houdt de fiets het goed. Succes maar weer he.
  2. Sjouk Engels:
    28 augustus 2019
    Alsof ik met jullie meefiets. Prachtig beschreven Henk. Dank je welvoor het meegenieten.😘
  3. Bea Schuls:
    28 augustus 2019
    Liefste wat een mooi verhaal weer! Liefs
  4. Deborah:
    28 augustus 2019
    Leuk om te lezen weer pap, net of we een beetje meefietsen met jullie!
  5. José Schaaij:
    28 augustus 2019
    Hoi Henk, gelukkig ontvang ik nu je mail. Wat een verhaal!!! Geweldig allemaal, heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Je had vast een engeltje op je schouder w.b.t je fiets. Het is toch heel bijzonder dat je dan een fietsspecialist tegen komt en je fiets gelijk repareert. Ik heb vandaag een hele gezellige dag met Bea gehad en hebben best veel gefietst maar niet het aantal kilometers die jij maakt!!! Kijk uit naar je volgende verslag. Slaap lekker en veel plezier!!!!
  6. 29 augustus 2019
    Ik scrol net even door en zie zowaar het vervolg. Jammer van de pech met je fiets maar idd wat een geluk zo'n fietsenmakertje. Ik zit ook met pech met m'n e-bike op de monteur van Amslod te wachten.
    Gelukkig werd jij meteen geholpen. Wij hebben met Lianne en René zaterdag happen trappen gedaan
    in Brabant, 60 km, een heel mooie tocht. Groetjes nogmaals!
  7. 29 augustus 2019
    Geweldig verhaal weer!
  8. Barbara Seelt - den Boer:
    29 augustus 2019
    Hai pap, gelukkig kon je fiets gemaakt worden zeg!
    Het klinkt weer als een prachtige tocht:) En lekker even zwemmen tussendoor lijkt me heerlijk ter verkoeling en afwisseling.
    Leuk om alles te lezen en beetje mee te kijken! Heel veel plezier en succes weer hè. Alweer een week onderweg, stoer! Liefs xxx
  9. Marian:
    29 augustus 2019
    Weer een prachtige tocht, mooi beschreven. Fijn dat je ook kunt ontspannen op je reis . Mooie foto’s. Goede reis!
  10. Geeske:
    31 augustus 2019
    Hai Henk! Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken hahah. Gelukkig was daar de fietsspeciaalzaak. Fiets ze!
  11. Quinten:
    1 september 2019
    Hoi opa, je hebt weer een mooi verhaal gemaakt. Grappig want ik heb geleerd over de Dom bij geschiedenis. Veel plezier en succes nog! Groetjes Quinten